Informatika óra,
robotok, 3D nyomtató,
Tanár találkozó
Főzés: négy nemzet ételei egy asztalon
Tanítás: 9 éveseknek tartok órát, tanulunk egymástól,
Nagyoknál hospitálunk: téma. Reported Speech, szabálydiktálás
Rajzterem, zeneterem, kotta, négy nemzet dalai, éneklés
AkshadhamTemple: még annál is gyönyörűbb
water show
vacsora
https://photos.app.goo.gl/4nWqaXExW6W9pZtn2
Tanár találkozó
Főzés: négy nemzet ételei egy asztalon
Tanítás: 9 éveseknek tartok órát, tanulunk egymástól,
Nagyoknál hospitálunk: téma. Reported Speech, szabálydiktálás
Rajzterem, zeneterem, kotta, négy nemzet dalai, éneklés
AkshadhamTemple: még annál is gyönyörűbb
water show
vacsora
https://photos.app.goo.gl/4nWqaXExW6W9pZtn2
Harmadik nap.
Már gyakorlott mozdulatokkal végeztem a szállodába a
reggeli teendőimet. Nagyon hálás voltam a vízmelegítőnek. Vittem kávét
itthonról, így egy jó nagy adagot benyomtam, és már rögtön harcra kész
állapotba kerültem.
Kopogás az ajtón, sofőrkém megjelent értem, kéz össze, hajlongás, mosoly, irány az
iskola.
Reggeli üdvözlések után az informatika teremben kezdtünk. Itt sok rettenetesen izgalmas dolgot láttam. Papírból, kidobásra ítélt újból felhasznált anyagokból ezek az ifjak csodát tettek. Mozgott, felemelt, odébb tett, pergett.
Reggeli üdvözlések után az informatika teremben kezdtünk. Itt sok rettenetesen izgalmas dolgot láttam. Papírból, kidobásra ítélt újból felhasznált anyagokból ezek az ifjak csodát tettek. Mozgott, felemelt, odébb tett, pergett.
Egyszerű anyagokból készítettek nagyon kreatív kis
gépeket.
Na, akkor most dőlt meg a két napos elképzelésem. Eddig azt éreztem,
hogy egymenetes tanítás folyik. Magoltatás, betanítás. Eddig a pontig. Mert itt
bizony nagyon kreatív dolgokat szerkesztettek ezek az ifjak. Ja, és perfekt
angolsággal elmagyarázták, mit és hogyan csináltak. Kérdeztem, kérdeztünk. És angolul szépen válaszoltak. Tökéletes az angoluk. Ez fájt. Talán mégsem az a fene nagy liberalizmus ....
Na, a kép a következő volt. Egy terem, benne több
asztalka egymás után. Asztalok körül fiatalok, asztalokon tök érdekes kütyük.
Mentünk sorba, és nekünk, nekem elmondták, elmesélték, ki mit és miért
készített. ( igazán nem akartam lelohasztani őket, hogy én már a második
lépésnél elvesztettem a fonalat)
Valahogy a hozzáállásuk volt lenyűgöző.
Szenvedélyesen mesélték el. Élvezték, büszkék voltak. Lezerség, lazaság semmi. Valahogy ez a 20 perc zavart okozott nálam. Ezek a
gyerekek fantasztikusak voltak, és nincs mit szépíteni, nagyon egyéniek és
kreatívak. És büszkék arra, amit csináltak.
Itt megnéztünk még több számítástechnika termet. Azt
is, ahonnét skypolni szoktak , pl. velünk. Na és akkor itt is lehullott egy
lepel egy titokról egy kis beszélgetés után. Szóval, ezeket a tanárokat bizony rendesen támogatják…mondjuk
ki, nyomatják előre. ( de jó nekikJ))
Na, ezután egy nagyon érdekes program következett. (
nevetni tilos!!!) Kértek minket, mind a négyen készítsünk egy nemzeti ételt az
iskola tantermi konyhájában a gyerekekkel közösen. Eddig szuper és OK volt a
terv. No, én ott lettem meglőve, hogy
sem hús, sem tojás. Na, tessék akkor magyaros ételt kitalálni, amiben sem hús,
sem tojás és egy kb 15-20 perc alatt elkészíthető. Nevetni tilos, de nekem első
nekifutásból a túrós csusza jutott az eszembe. Kidülleszettem a mellkasomat
magyar öntudattal feltöltve, és rittyentettem egy csuszát. Nagyon nem szakadtam
bele, de ez volta legegyszerűbb. Édesre
csináltuk a fiúkkal. A sült
szalonnadarabokkal nem jöttem elő. Hátha rossz néven veszik…
Ja mindegyikünk egy kis teamben dolgozott
gyerekekkel. Érdekes, nem győzöm leírni, hogy mennyire próbáltak udvariasak
lenni velünk. Szokatlan érzés volt gyerekektől. Mellém 3 ifjat osztottak be. De
legalább tudtam velük egy kicsikét beszélgetni. Próbáltam lazább témákra térni
( bocsi, ha most olvassátok onnét az iskolából, de muszáj volt megpróbálnom
lazítani őket)Na, akkor leírom, kiírom magamból: nem sikerült. Ezek tényleg
ilyen komolyak??? Készítettünk egy csomó fotót a négy ország ételeiről is.
Fotózkodás közben egyik kb 14-15 éves fiúcskának előadtam, hogy lehet ám kis
csacsi fület is mutatni a másik gyereknek, no, erre úgy nézett rám, hogy a vér
is meghűlt bennem. Jesszus…ahogy nézett rám!!!Többet nem próbáltam lazáskodni.
Elment a kedvem tőle.
Innét kihaladva láttuk a testnevelés órát. A nappali
uniformisukban kosaraztak. Kint az udvari pályán. Játszottak.
Átvonultunk a rajzterem felé. A falon nagyon klassz
festményeket láttunk. Beszélgettünk, és olyan jó volt. Ott volt egy kis terem
is. És végre zene!!!!Ott ült a tanárnő, és a kis hangszerén játszott. No, itt
elidőztünk. Énekeltünk. A bangladesi tanrárnő eléggé sivító hangon énekelt, az
orosz erősen, én meg valahogy. ( videón meglesz, de lehet, jobb nem hallani)
Aztán a tanárnő próbált nekünk egy indiai dalt megtanítani. Több kevesebb (
inkább kevesebb ) sikerrel. De azért az autóba hangoztattuk. Ebben a forgalomban…ugyan
már, sok kárt nem okoztunk…
Próbáltam villantani az ötvonalas kottaírással. Nem
ismerték. Akkor inkább hagytam. Kodály módszerről ennyit. Ők alsóban hallás
után énekelnek, aztán kottából. Na, ezt lefényképeztemJ))
Érdekes hatású kottájuk van.
No, ez volt az a nap, amikor mi is tanítottunk.
Én alsósokhoz keveredtem, angolt mutattam meg.
Illetve próbáltam. Mondták, a téma az irányok.
Okés. Kezdtem a diktálós játékkal. Csak kétszer
akadtunk fel.
Pármunka. egyik oszlop rajzol egy előtte, mögötte,
mellette rajzot, majd lediktálja a szomszédjának, majd összehasonlítjuk,
elmondjuk, miben lett más. Első akadály: nem értették a pármunkát. Itt minden
frontálisan folyik. A tanár hangoztat, a gyerekek utána mondják. Lehet okoskodni,
nagy fejjel, de az a tény, hogy működik. A gyerek tudnak beszélni. Ez van,a
véleményeket meg lehet megtartani. Na, szóval, mi az hogy páronként. Okés ezt
az akadályt áthidaltuk, de akkor már végleg becsapott a kudarc. Mondtam,
gyerekek rajzoljatok pl. egy házat, előtte egy cicát, vagy bármit, mögötte,
felette valamit…stb. Néznek rám. Na, mi van. Tanárnő is néz rám. Mondja. hát ők
még csak gyümölcsöt tudnak rajzolni. Mi van??? Nem baj, mondom, csak úgy lazán…egy
cicát…Mondja ő, de az nem fog menni. Na, akkor legyen gyümölcs. Tök kudarc
volt.
Próbáltam még a „rajzoljunk egy fejet a táblára, és
sállal bekötött szemű kisgyereket a többiek hangosan irányítják, hogy az orra
feljebb , lejjebb…jobbra, balra van. Na, ez sem igazán sikerült. Nem lazultak,
csak a merev , betanult dolgok mentek
Ja, még próbáltam a „dugjunk el valamit” hideg,
meleg játékot. Egy kislány kiment, mi eldugtunk egy kis macit, kislány bejött,
és mondtam a többieknek, hogy kiabálják hogy hideg vagy meleg. Ők kiabáltak
volna, de szólta tanárnő rámutatva egy
gyerekre: most te kiabálhatsz…aztán most egy másik. Kicsit bénán hangzott ez
így.
Aztán mégis az a tény adott, hogy ők tudnak, sokat,
pontosan.
Keményen dolgoznak, egy irányt járnak…és tudnak.
Bekeveredtünk a nagyokhoz is. Eléggé nagyok voltak
már, vag 16-18 évesek. Szegény fiúcskák, alig féretk be a padba. Én is…alig…fértem
be.
A függő beszédet tanulták. Előttük egy nagyon
csinos, fiatal tanárnő tartotta ébren a figyelmüket. Füzetbe írtak, diktálás
után szabályokat rögzítettek. Túl sok modern elmélet nem volt az órában. Csak
mégis…tudnak.Sokat. Ők, és nem mi.
Van egy másik nagyszerű tanárnő az iskolában, akivel szintén többször skypoltunk. Igen, ő is valahol baráti szinten van. De csak nem láttuk ezeken a napokaon. Hát rákérdeztünk: mi van vele. Kiderült, meghalt az anyósa. Na, ezek után nagyon tapintatosan meg kellet kérdeznem.Ilyenkor mi itt a szokás? Temetkezés?
Hú, de mellé nyúltam. Szóval a házba, lakásba kifektetik a halottat, összejön a család, fehérbe öltözve, aztán ha mindenki albúcsúzott, akkor a felnőttet egy farakáson elégetik, és a maradványokat igen, beszórják a Gangeszbe. A gyerekeket nem égetik, őket fehér lepedőbe csavarják, sztán így teszik be a folyóba.
Van egy másik nagyszerű tanárnő az iskolában, akivel szintén többször skypoltunk. Igen, ő is valahol baráti szinten van. De csak nem láttuk ezeken a napokaon. Hát rákérdeztünk: mi van vele. Kiderült, meghalt az anyósa. Na, ezek után nagyon tapintatosan meg kellet kérdeznem.Ilyenkor mi itt a szokás? Temetkezés?
Hú, de mellé nyúltam. Szóval a házba, lakásba kifektetik a halottat, összejön a család, fehérbe öltözve, aztán ha mindenki albúcsúzott, akkor a felnőttet egy farakáson elégetik, és a maradványokat igen, beszórják a Gangeszbe. A gyerekeket nem égetik, őket fehér lepedőbe csavarják, sztán így teszik be a folyóba.
Ebéd után ismét autóba pattantunk, életösztön ismét
felvillant, és…irány.
Munka után pihenés, városnézés.
Életem egyik legszebb templomát látogattuk meg. AkshadhamTemple
Sofőrkénk megállt
egy hatalmas beton parkolóban. Tele volt katonával. Az indiaiak ettől
megnyugodtak. Én nem tudtam ezt az érzést átvenni.
Szóltak, hogy
mindent az autóba kell hagyni. Így én si kipakoltam mindent, az útlevelemet is.
Poénból, én hülye, odamondtam a sofőrkénknek, hogy ha elveszti az útlevelemet,
amíg bent vagyok , ott maradok a nyakán. Na, nem kellett volna. Elsápadt, és
szerintem remegett is. Próbáltam magyarázni, hogy csak viccelemm, poén volt, de
valahogy szegényke ezt nem vette viccesre. Szerintem egész este az útlevelemen
ült.
Na, irány a
bejárat. Hú, azért nagyon bizarr volt bejutni. Motozás, ellenőrzés. Mint a filmekben.
Jujj, de ciki volt.
De amit bent
láttunk, az egy csoda. Sajnos, ide tényleg semmit nem lehetett bevinni.
Fényképezni sem lehetett. Ezért csak ajánlani tudom, hogy neten nézzétek meg AkshadhamTemple:
Hatalmas, gyönyörű
márványból készült , több tagból álló palota és templom együttes.
Van egy teljesen
modern csónakos része, ahol Delhi történetét mutatják be ( mint pl. a Madame
Tussaud’s Museum Londonban) csak sokkal nagyobb és szebb. Innét több hatalmas
kivetítős mozikba mentünk be, és több érdekes kiállításra. Na, ezek úgy alapból
überelik a nyugat –európai múzeumos
színvonalát. Csoda , szépség tisztaság,
modernség és tradíció a köbön. Csúcs.
Este az egyik
palota rész előtti vízesésnél egy hatalmas lézer show-t adtak. Óriási volt és
gyönyörű, zenével. És hideg. Egy lépcsőzetes , köves nézőtéren ültünk és
fagytunk oda. De a látvány olyan volt, amit még életemben nem láttam.
Döbbenet és csoda.
Meg kell nézni a neten, sajnos nincs fotóm róla.
Este haza, zutty az
ágyba, és KO:
Ügyes ifjak kis kütyükkel
Főztünk. Nemzeti ételeinket.
Főző segítőim.
Anna
Két bangladesi tanárnő
Hús és tojás nélküli étel.
Igazgató nő is a konyhán.
Tanítottam Indiában.
Rajzterem
Énekeltünk.
Kotta
Itt kell megnézni:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése