Indiában jártam, első nap
Shaheed Rajpac DAV
Public School
Általános Iskolai
szint : angol óra, (prepozíciók) , közlekedés óra, víztísztásról könyezet óra,
gyerekek beszámolója angolul,
Tanári találkozó,
értékelések, ötletek, tanár és diák szerepének összehasonlítása,
Tavasz első napja.
ünneplés, Táncok,
Sárga szín
Afternoon: Gukudwara Bangla
Sahib Templom, kert
Az iskola, ami meghívott bennünket egy angol nyelven tanító magániskola
volt. Igen, megkérdeztem, és 5000 rúpia, azaz kb 20 000 Ft-nak megfelelő
összeg a havi díja. A tanárok fizetése havi 50 000 rúpia ( ebben az
iskolában) és az kb 200 000 FT.
Szóval, megfizethető, elérhető. És igen, megkérdeztem, van kb 15 20 % nem
fizetős gyerek, akik a tehetségük miatt járhatnak az iskolába.
Nos, az épületbe lépve nagyon nagyon nagy szeretettel vártak minket.
Megjegyzem, sok sok év után most éreztem először megbecsülve a
munkámat. Kimondottan zavarban voltam a sok évi megalázás és földbetiprás után,
hogy így is lehet emberfiatanárral bánni. Mert azért a munkánk nemzetközi szinten áll, rendesen áll, még ha
erről jobb nem tudni, nem tudomást venni.
Szóval, az iskola udvara a külső utcaképpel ellentétben nagyon szép,
gyönyörű, virágos, pálmafás és rendezett.
Belépéskor nagyon kedvesen fogadtak minket. A sarokban készítettek sárga
virágokból egy szép összeállítást. Középen a földgömbbel, körülötte gyerek
alakok kivágva papírból.
Széles mosoly, virágszirmok a tálcán. Egyszóval gyönyörű fogadtatásban volt
részünk. Kolléganők beinvitáltak az igazgató nő irodájába. Az iroda szép,
tiszta, modern volt. Egyik sarokban az igazgató nő széles , nagy asztala, rajta alig néhány
aprósággal. Vele szemben hatalmas fotelek voltak. Az egyik sarokban pedig egy
hatalmas TV kivetítő, amin folyamatosan peregtek a webkamerás képek amin az
iskola egy-egy részlete volt látható.
Mi az igazgató nő asztala előtt ültünk le. Udvarias üdvözlés után átadtuk
ajándékainkat.
No, és itt egy pillanatra megállok. Rettenetesen jóleső érzés leírni, hogy
aki tudott, segített. Vittem rajzokat, a papírboltból kaptam és alig fizettem
olyan eszközöket, amiket az oktatásban mi használunk, vittem a polgármester
úrtól és az igazgatónktól egy Somogy megyéről szóló könyvet,
szakácskönyveket…és sok sok mindent…amit kaptam.
A rajzokat egy mappába szépen elrendezve adtam át. Igazgató nő gyorsan
kikapta a kezemből, majd
összehasonlítást fogunk rajtuk végezni jelszóval gyorsan elrakta. A
többi ajándékot pedig kollégái asztalán véltem későbbiek során felfedezni.
Szerintem jó helyre kerültek. Talán szegény elsős kottaíró-gyakorló 5 vonalas
kis táblával nem igazán tudtak mit kezdeni.
No, és akkor végre…belefúrhatom magam egy iskolába…ami más Juhéééé.
Kaland elkezdődött.
Elsőnek gyerekektől kaptunk kis jelvényeket, amiket ránk ragasztottak.
Nagyon udvarias gyerek voltak, feltűnően aranyosak, és udvariasak. Nem ehhez
szoktamJ
Az iskola fala vastag volt, a folyosón rács, az ajtókon hatalmas rekesz
zárak, az udvar betonos.
No, akkor itt egy válasz egy évek óta bennem lappangó kérdésre.
Amikor skypolunk indiai gyerekekkel, sokszor láttuk őket kabátban és
kesztyűben!!! ülni. Jesszus, de hát ott meleg van?!?! Meleg ám, bizony, még télen
is, kint a napon, 12:00 tól, 12:01 percig. Reggel rohadt hideg van, estére
megint lehül. Mi is.Na, ehhez kell még számolni a vastag falakat. Aztán jöhet a kabát
és a kesztyű. No, ezt nem láttuk mi még Annával az első napon. Úgy átfagytunk,
hogy a nap végére már kopogtunk.
Másnap én is megtaláltam a kabátomat.
De az első napnak már annyi.
Elindultunk iskola nézőben. A falon látható volt, hogy készültek belőlünk.
Mind a 4 vendéget, 2 bangladesi, egy orosz és egy magyar ( jómagam) plakáton
üdvözöltek , majd másik helyen Magyarországról voltak tények a falon.
No, egyszer talán én is érek annyit, hogy képviseljem Magyarországot. ( azt
az országot, ami 9 éve nem vesz rólunk tudomást…pedig általunk ismerik sok sok
helyen Boglárt és kis országunkat.) no, ez van. Nem kesergünk.
Csak rosszul esik látni.. hogy itthon mennyire nem a munka a fontos.
Az egész iskolába kb 5 000 gyerek jár. Van óvodai szakasz, általános
iskolai és középiskolai.
Ezen a napon az általános alsó tagozatának megfelelő korosztályt
látogattuk.
Belépve egy osztályteremben: kis padokban ültek, egy osztályban 45-47
gyerek. Vörös egyenruhában. Csendben, fegyelmezetten. Gyanúsan csendben és fegyelemben:-)))
Ha valaki jelentkezett, a mutatóujjával jelzett.
A tanteremben elől ( szerintem eddig minden teremben) egy inteaktív tábla
volt. Oldalt egy kis polcocska, osztálykönyvtár néven futott. Ha valaki előbb
végzett, az olvashatott külön.
A picike és nem annyira világos ablakok alatt kis kulacsok voltak.
Láttunk angol órát. No, itt rögtön egy megjegyzés. 6-7-8 évesen angolul
beszélnek és írnak. Kommunikálnak. Valahogy azt vettem ki a tanárnő szavaiból,
hogy elsőnek az értést rögzítik, majd később jön a produktív nyelvhasználat. Lehet, sokat beszélnek hozzájuk angolul, sokat olvasnak angolul, a cél , hogy a
kisemberek megértsék, amit mondanak. Aztán egy későbbi fokozatban jön be, hogy
a gyerek produktív szinten használja a
nyelvet. Beszéljen, írjon. Érdekes megközelítés, náluk bejött.
A kisemberek nyakában kis tábla lóg. Rögtön le kellett fényképeznem. Rajta
a tanuló neve, osztálya, apa és anya neve. Ha netán elkeveredne. Nem rossz
ötlet. Mondjuk nálunk egy kisiskolában nem csak ismerjük név szerint a
gyerekeket, hanem anyukát vagy apukát is már nagy eséllyel tanítottamJ))
De az ötlet pl, egy kirándulásra jól jöhet.
A hátsó fal tele dekorációval. Rengeteg rajz, színezés, projektmunka.
Kicsit kopottan, de van.
Minden kisgyerek mellett ott van az iskola táska. És hátul a polcon is van
táskájuk tanszerekkel.
De a padon ritkán láttunk tolltartót, füzetet, könyvet.
És hopp…kismeberek egyszer csak nem angol könyvet lapoztak, olvastak.
No akkor jött a kérdés és a válasz.
Igen, ők már ebben a korban két nyelven írnak és olvasnak. Jesszuskám. Ha nem
látom, nem hiszem.
A tantermek és az udvar között kis folyosót szegélyezve vannak kis kertek.
Nagyon szép és érdekes növényekkel. Meg homokozóval. A homokozó tárgyakon rajta
az angol nevük. Mondjuk a homokozóban elfér vagy 2 gyerek, akkor a maradék 45
mit csinál addig?
De az ötlet jó.
Nos, haladtunk tovább. Láttunk közlekedési órát még, amiben a gyerekek
eljátszottak egy egy szabályt. ( érdekes volt látni az előző napi tapasztalatok
utánJ ) majd egy nagyon kreatív
víztisztításról szóló órát is megnéztünk. Itt műanyag edényekben töltött
természetes szűrő anyagokkal ( szövet, kő, homok) tanulták meg, hogy hogyan
lehet tiszta vizet előállítani. Nem gondoltam kipróbálni. De állítólag jó és
használható.
A gyerekek a magyarázatokat angol nyelven adták elő. Nem igazán sikerült
kiszűrnöm, hogy mennyi volt a betanult szöveg és mennyi a spontán beszéd aránya, de
akkor is beszéltek angolul. Jobban, mint az én gyerekeim. És ez fájtL
Belátogattunk egy matematika órára is. Itt a földön egy ugrálós játék segítségével
tanulták a szorzótáblát. Az asztalnál ülők szögeket vágtak ki papírból, így
készítették el a projektmunkájukat. Láttam még nagyon jó matematikai
eszközöket, lefényképeztem, magyarázni viszont nem fogom…bizonyos okok miattJ)) Mindenki így jár jobban.
A kivetítős táblájukhoz nem laptopot kapcsoltak, hanem lehajtottak egy kis
dobozt. Ebbe voltak a tananyagok. Net
nem volt az osztályokhoz. Csak kivetítő.
Órákról kiérve a folyosón apró kis emberkék vártak minket, előadást
tartottak, majd táncoltak nekünk. Állítólag minden héten vagy hónapban más más
osztály kapja ezt a feladatot.
Eltelt a délelőtt,visszamentünk a tárgyalóterembe. Ez is modern és szép
volt. Itt közösen tízóraiztunk.
Szépen asztalhoz ültünk, kaptuk rizst meg hozzá apró tálakban szószokat.
Aztán szerencsére kanalat is. A többi nap már villa is előkerült.
Nagyon kedvesen tálalták, mi nagyon kedvesen elfogyasztottuk a szószokat,
amik állítólag különböző ízűek voltak. Biztosan, Én nem érzetem, Annyira
csípett minden.
Nagyon érdekelt a rajz,a technika.
Ők mit és hogyan csinálnak? No,a
folyosón már várt 2 kolléganő. Kis kártyákat készítettünk, és színes
virágmintákat nyomtattunk.
Még belátogatunk az egyik informatika terembe is. Itt körben ültek a
gyerekek, s önállóan dolgoztak. Kicsit megint fájt a szívem, hiszen a
projektmunkákhoz könnyedén írták az angol kísérőszövegeket.
Majd elérkezett a nagy ünneplés: a tavasz első napja. Mindenkinek sárga
színt kellett viselnie a ruháján. Persze, hogy nekem nem volt. Szerencsére
gondoltak ránk, és kaptunk egy gyönyörű , hosszú sárga sálat. Kiültettek
bennnünket a színpad elé, majd köszöntöttek minket , a vendégeket. Soha
életemben ilyen szépen és kedvesen nem beszéltek rólam. Nos, igen, Indiáig
kellett utaznom, hogy halljam: Dondi, Magyarországról, aki 9 éve nemzetközi
munkával próbálja a világ iskoláit és tanulóit összehozni.
Nos, és akkor elkezdődött az ünneplés. Táncok, gyönyörű táncok a színpadon,
Gyönyörű gyerekek, kicsik és nagyok , népi ruhákban köszöntötték a tavaszt.
Mindeni nagy odaadással táncolt, és adta elő, ami a feladata volt.
Az udvarra leterítettek szőnyegeket, és az iskola gyerekei szorosan egymás
mellett ültek a szőnyegeken. Így legalább nem fáradtak el, tudtak figyelni.
Nos, azért egy mondat. Feszesen, és nagyon figyelték az előadást. Nem volt
beszélgetés, rendetlenkedés, másra figyelés. Erre többször rákérdeztem: hogyan
érték ezt el. A válasz az volt, hogy
eleve a családból hozzák, ott is ezt tanulják. Na de ennyire???
Délben ismét szuper kis ebédre hívtak minket a modern tálalóba. Volt már
villa is. Rizs, hozzá köretek. Úgy szép lassan felvilágosult, hogy ezeket az ételeket
a kollégák készítették otthon, szívüket beleadva. Menü rizs volt, mellé
különböző szószokkal. Csíptek, Rettenetesen csíptek.
Feltűnt még, hogy mennyi ember segíti az iskola működését. Találkoztunk
tehát az iskola autójával, sofőrrel,
több segítő poroszkált , amikor nekünk tálaltak, és több emberkét láttunk még
az udvaron ( szerintem nem pedagógusok voltak.
Nos, nagyon kedves és szívmelengető volt, ahogy minket kiszolgáltak,
vendégül láttak.
Ebéd közben ismét felmerült, hogy meg szeretnénk nézni Taj Mahalt. ÓÓó,
mondák, nagyon messze van. Nem baj, gondoltam, majd korábban felkelünk.Ott a
péntek az erre van hagyva.
Oké, akkor másképp: nem fogunk leérni. No már miért nem? Mert annyi az
erőszakos bűncselekmény, hogy nem jutunk le odáig. :-(
Pedig annyira, de annyira szerettem volna látni.
A két bangladesi tanárnők még futottak néhány kört, hogy ők úgy néznek mi,
mint az indiai emberek, nekik nem lesz bajuk. Mit mondjak ( írjak) az adott nap reggelén ők sem mentek. Széles mosollyal az arcukon megjelentek a közös
programra. Nem, veszélyes oda lemenni, mondták.
Na, ennyit Taj Mahal-ról..
No, akkor ebéd után bepattantunk az iskola autójába mind a hatan. Robogtunk
Agrakan KiBaoli víztartály
felé. Gyönyörű, hatalmas építmény. No, itt láthattunk már turistákat is.
Lementünk a millió lépcsőn, megnéztük a víztároló részt is.
Régi, hatalmas, más építmény, mint amilyenek nálunk láthatók.
Visszafelé villantottam egyet egy TukTuk mellett, mégis, hamár India. A
tulaj rögtön pattant, de az ottani tanárnő őrző védő rendszerét mozgósítva
közbelépett. Szerencsére.
Ezután ismét a fantasztikus közlekedést élvezhettük. Átrobogtunk egy gyönyörű
, hatalmas templomhoz,
Útközben több strokon és agyvérzésen estem át. Próbáltam felfedezni az úton
a sávokat. Szerintem három volt. De ki tudjaJ)) Mindenki ment , tepert, ahogy az ösztön hozta. Előre, jobbra, balra,
duda ( de idegeskedés semmi). Mi kis sofőrként is barna kötött sálall betekert
fejjel ült, dudált, nyomult, de semmi,d e semmi gond nem volt. Nem is értem. Én
ott pusztultam volna el.
Az utcákról: emberek sokasága, szegénytől, a nagyon szegénytől kezdve, a még szegényebbig, akik
az utcán alszanak, tolják a kis szekerüket, kerékpárjukat, minden volt. Ja,
hogy forgalommal szemben is egyszer egyszer feltűnt egy kerékpáros, vagy
bármilyen pici közlekedési eszköz, tulajdonképpen rajtam kívül senkit nem
zavart.
Az utcákon állatok álltak ( tehenek, elég vékonykák,) lovak, meg rengeteg
kóbor kutyus.
Mivel tök szuper sofőrkénk simán elvitt minket a következő templomhoz,
lélekben összepuszilgattam a sálas fejét. Azért kicsit átgondoltam, nagyon
mélyen belegondoltam, hogy a biztosításom mire is szólt pontosanJ)
No, akkor érkezés a Gukudwara Bangla
Sahib Templom-hoz.
Eszméletlenül nagy, és gyönyörű. Más, mint amiket eddig életemben láttam.
Cipő le, beadva egy gyűjtőbe. Vegyesen. Ismét a lábon haza vihető emlékek jöttek be a képbe. ( szerintem így
utólag megúsztamJ)) Szóval cipő le, és kendő
fel a fejre. Szépen néztem ki a kis kerek arcocskámmal.
A templom belülről fantasztikus , gyönyörű és színes volt. Belemennék a
részletezésébe, csak félek, hogy olvassák, és ha butaságot írok, az nagyon
kellemetlen lenne. Szóval, maradjanak a fotók.
A templom udvarába egy hatalmas víz , ( négyszögletes mesterséges tó)
Körbejártuk. Séta közben többen odajöttek hozzánk, hogy szeretnének velünk
fotót készíteni.
Azért lássuk be, nem sok fehér arccal találkoztunk.
Nagyon szép a templom, hatalmas. Zene folyamatosan hangosan szólt.
Elmondhatatlanul más, érdekes érzés volt itt sétálni.
Itt éreztem, hogy a lelkemből, a szívemből egy nagy darab itt marad Indiában.
Estére azért nagyon elfáradtunk
Az iskola autóval mindenkit hazavitt, házhoz, engem szobához. A nagyobb
útról lekanyarodva most is , mikor letettük a bangladesi és orosz kolléganőt,
be kellett hajtani az autóval a mellékutcákba, amik le voltak zárva. Nagy
kerítéssel. A kapu előtt emberkék őrizték az utcákat. Hú de megértettem már, hogy miért.
Engem is haza illetve hotelhez
fuvaroztak. Szobáig kísért, retesz be, szék
a kilincs alá, és KO:
Így fogadtak reggel
Polgármesterünk és igazgatónk ajándéka.
Igazgatói szoba: megbeszélés. Én mondom. Rendesen.
Gyönyörű virágszőnyeggel vártak.
Dondi from Hungary.
Kis egyenruhás fiatalemberkék ülnek, vagy 45-47-en egy tanteremben. Fegyelmezetten!!!
Kis kártya, névvel, anya és apa nevével.
Virágoskert a folyosón.
Osztálytermi könyvtárka. ( van nagy könyvtár is)
Homokozó.
Udvar.
Víztisztítás.
Projektmunkák.
Közös szorzók táblával.
Kis táncosok.
Képeslap készítése indiai motívumokkal.
Ez is az egyik könyvtár.
Magyarországról.
Közlekedési óra.
Udvaron hatalmas szőnyegeken ültek a gyerekek.
Tavasz ünnepe. Előadás.
Drága, drága...Neeru Mittal.
Városban robogtunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése